onsdag 11. april 2012

Striper og linjer

 Denne uken har vi fotografert striper og linjer, der vi har lagt vekt på komposisjonsprinsippene og det gylne snitt. 
Jeg tok bildene mine med Canon powershoot, digitalkamera. 
Alle bildene er redigert i photoshop, der jeg både har beskjært, redigert kontrasten og endret på fargene. 

ISO: 250
Lukkertid: 1/30 sek
Blenderåpning: 2,9 

Dette bildet syns jeg ble veldig bra, ettersom det oppfyller stort sett alle kravene vi hadde fått til bildene våre. Her kan vi se både dybde, sterke kontraster, linjer og striper, i tillegg til at bildet har en god komposisjonsoppbygning. Bildet valgte jeg å ha i sort-hvitt, fordi da kom kontrastene bedre fram. Stripene, som egentlig er et gjerde, er mørke i tillegg til at høyre hjørne på toppen er mørkt. Det forsterket jeg ved bruk av kontraster. I tillegg til dette er store deler av bildet lysere, noe som gjør at det blir en god oppbygning av helheten i bildet. Man kan også se at det er dybde i bildet, noe som blir forsterket av bilene som kjører på veien. Dette bildet kan nesten minne om et street-photography, fordi det er tatt litt i farten, og ikke planlagt.

ISO: 125
Lukkertid: 1/500 sek
Blenderåpning: 4,3

Motivet på bildet er en lampe, og det er ikke så lett å se for folk som ikke vet dette på forhånd. Derfor syns jeg dette bildet ble ekstra spennende. Jeg har også beskjært det for å gjøre komposisjonen bedre. Man får en viss dybdefølelse i bildet, fordi man kan se lampen på nært hold, og derfor kan man bedre se lyset som reflekterer i metallet på sidene. Bildet har jeg lagt ekstra farge på, der gulfargen har blitt forsterket veldig. Jeg har også endret på kontrastene. Syns det er spennende at striper og linjer krysser hverandre i dette bildet, der det gule lyset er hovedstripene som blir krysset av små linjer i forskjellige vinkler.


ISO: 320
Lukkertid: 1/30 sek
Blenderåpning:2,9

Dette bildet har jeg endret mye på kontrasten, i tillegg til at jeg har beskjært en del. Det har gjort at man får en bedre dybdefølelse av bildet. Jeg syns komposisjonsoppbygningen i bildet er mye fordi det er et hvitt gjenskinn i veggen øverst på bildet. Dette får også mer fokus over på bildets dybde. Bildet er preget av to store hovedlinjer, som går på hver sin side av bildet (gelender), i tillegg til at linjene i trappen også tar fokuset litt bort fra disse to hovedlinjene. Det at de to linjene helt på toppen i bildet (på veggen) er litt skjevt i forhold til resten av det ganske symmentriske bildet, gjør at det blir en bra komposisjon i bildet. 

ISO: 400
Lukkertid: 1/30 sek
Blenderåpning: 2,9

Dette bildet syns jeg i utgangspunktet var ganske kjedelig, men da jeg fikk beskjært og endret kontrasten på det, ble det straks mye bedre. Jeg syns resultatet ble ganske spennende. Bildet bærer stor preg av striper og linjer, der de små strekene i gulvet mister litt oppmerksomhet pga de større linjene på venstre side i bildet (bordbeina). I tillegg har kontrasten fått et bedre lys på bildet, noe som gjør det hele litt mystisk. Jeg valgte også å gjøre bildet om til svart-hvitt, noe som gjorde at dybden i bildet kom bedre fram.

I denne oppgaven har vi lært at vi skal ha riktig komposisjon, og mer fokus på det gylne snitt. Dette syns jeg at jeg fikk bra til i bildene mine. Med litt hjelp fra læreren om hvordan jeg kunne beskjære bildene på en bedre måte, syns jeg resultaten ble kjempebra. Jeg syns dette har vært en lærerik oppgave, og etter dette er jeg nok mer oppmerksom på komposisjonen og det gylne snitt i bildene jeg kommer til å ta. 

tirsdag 20. mars 2012

Portrettbilder

ISO: 1600
Lukkertid: 1/15 sek
Blenderåpning: 3,7

Bildene er tatt med speilreflekskamera.
Jeg har både beskjært bildet, og redigert kontrasten i bildet. Dette har jeg gjort i photoshop.

Dette bildet var ment til å vise en dårlig sinnsstemning hos den jeg fotograferte. Det skulle uttrykke et øyeblikk der man vil være for seg selv, og ikke vise andre at man er svak. Jeg haqr fotografert lillesøstera mi, og jeg brukte en lommelykt for å oppnå det lyset jeg ville ha. Her er det veldig kontrast i belysningen, der rommet vi var i var helt mørkt, og jeg lyste på henne med en lommelykt.


ISO: 1250
Lukkertid: 1/15 sek
Blenderåpning: 3,6

 Jeg har beskjært bildet, og endret det til svart-hvitt i photoshop.
Dette bildet var mer spontant, og det kan se ut som hun er litt sur og misfornøyd.

Jeg ble fornøyd med disse bildene, fordi det viser en litt annen sinnsstemning enn vi er vant til. Man får se et menneske fra en annen side enn det man er vant til. Søsteren min er som regel glad for fornøyd, men her ser det ut som hun er lei seg, og har et dårlig moment. Jeg syns jeg fikk frem hennes emosjonelle side.


Bokomslag


søndag 19. februar 2012

Koldnål

Hva er koldnål?
I de siste utene har vi jobbet med koldnål og trykking. Koldnål er en trykketeknikk innenfor grafikk. Et annet navn for koldnål er gjerne dyptrykk. Koldnål er det motsatte av linotrykk (der man skjærer ut det man ikke trykker). Platen vi skjærte ut på kalles en 2mm polymyr plastplate, og vi trykket på Hanemüle 150g büttepapir som var fuktet.

Hvordan fungerer prosessen?
Man velger et motiv som man skjærer ut med en nål i en f.eks en plastplate. Det vi gjorde i denne prosessen, var at vi kopierte ut et bilde som vi ville ha, og deretter tegnet bildet over på en plastplate.  Så skjærer man ut linjene på plastplaten, og tar deretter trykksverte på, slik at den kommer ned i linjene der man har skjært ut. Når man har lagt på den, eller de fargene man vil ha, fjerner overflødig farge med papir. Deretter legger man platen i trykkmaskinen med papir over, og fargen smitter over på papiret slik at det blir et bilde. 















(Fikk ikke til å rotere alle bildene)

 Denne prosessen fungerer på samme måte som med linotrykk, bortsett fra at man bruker buttepapir (som er litt fuktig) i stedet for vanlige ark. Altså, man legger plastplaten under grafikkpresseren med et buttepapir over, slik at motivet fra platen kommer over på papiret.


Jeg likte akkurat dette bildet, fordi det var enkelt å skjære ut, uten alt for mange linjer. I tillegg var det store flater der jeg kunne eksperimentere med forskjellige farger, uten at de blandet seg. Likte også at jeg kunne velge forskjellige farger på håret til jenta på motivet, slik at man fikk forskjellig inntrykk av det for hvert bilde. Prøvde også å ha hele bildet i svart-hvitt, og dette syns jeg ble vellykket. 

Det var også veldig greit at jeg kunne forandre på bildet etter hvert trykk. Jeg lagde flere "streker" på plata etterhvert som jeg trykket, slik at bildet fikk litt mer liv. (Blant annet jentas smykke, og flere "streker" i håret, slik at det fikk mer liv. 

Min egenvurdering til denne prosessen er at det var veldig interessant, i forhold til at vi allerede hadde gjort dette med lino. Jeg personlig syns koldnål (altså denne prosessen) var gøyere og mer givende enn linoprosessen. Likte også at man kunne forandre på bildet etterhvert som man holdt på, ved å lage flere streker i bildet, som gjorde at det ble litt forandret. Alt i alt syns jeg dette var veldig lærerikt og interessant, og jeg gleder meg til vi skal lage bokomslag at trykkene våre!


Norsk grafiker:

Jeg valgte kunstneren Ola Steen, fordi jeg syns han lager fantastiske bilder ved hjelp av linokunsten. I tillegg til dette, syns jeg det var spennende at han også bor i samme fylke som oss.


Han skriver selv på sin blogg (www.olasteen.no) om teknikken han bruker:

Jeg jobber i metallgrafikk. Dyptrykk. Med radérnål, harpiks, kobber- og sinkplater.
Og vakkert papir. Teknikken er gammel og langsom. Dyptrykket har en fysisk og en teknisk side. og besitter en type estetikk som det er alene om. Teknikken har også, ikke minst, en meditativ side. Jeg tror på etsingens og koldnålens kraft i forhold til vår tids spektakulære teknikker og medier. Og jeg tror på den nødvendige langsomheten.


Dyptrykk/Etsing
Dyptrykk-teknikker hvor syre og redskaper benyttes for å lage fordypninger i platen.

I etse-teknikkene preges trykkplaten ved at syre etser i metallet. Der trykket skal være hvitt, d.v.s. der trykkplaten ikke skal avgi farge, beskyttes den mot syren av en syrebestandig etsegrunn som kunstneren påfører. I denne etsegrunnen arbeider kunstneren med forskjellige redskaper for å få frem strukturer/streker.

Når motivet er arbeidet frem i platen legges den i et syrebad slik at motivet etses i platen der kunstneren har blottlagt metallet med tegneredskapen. Papiret det trykkes på skal være tykt, bløtt og porøst. Hele platen svertes inn for hånd, som så "slås av," slik at det kun er farge i fordypningene. Det fuktede papiret legges så på platen og føres gjennom en håndpresse under flere tonns trykk. Papiret henter opp fargen fra fordypningene i platen. Platen må settes inn med farge og «slås av» for hvert trykk.

Koldnål
Motivet risses i kobberplaten med en diamantnål. Graden som oppstår i den rissede strek absorberer trykksverten og gir en "ullen" karakteristisk virkning.

Hver plate trykkes i et meget begrenset antall, normalt opp til 30 eks. Hvert trykk er nummerert og signert.





Her kan man se i korte trekk hvordan han jobber.
Bilder tatt fra hjemmesiden hans olasteen.no

Ola Steen lager mange kattebilder, og her kan dere se noen av dem:





tirsdag 31. januar 2012

Januarbilder

Bilde 1. Dybde

Dette bildet tok jeg en gang forrige vinter, da jeg og min venninne var på skiferie. Har redigert dette en del, og ettersom det er tatt med mobilkamera (iphone 4) var det verken lukkertid, eksponeringshastighet eller iso. Syns dette bildet var utrolig kult, mest pga kontrastene, der alt er i sorthvitt bortsett fra det blå i brillene.
Har både endret kontrasten og beskjært bildet i photoshop.

2. Glimt i øyet


ISO: 320
Eksponeringstid: 1/60 sek
Blenderåpning: 4,7

På dette bildet av Magrete føler jeg virkelig at jeg har fanget glimtet i øyene hennes. Spesielt kan man se det i det høyre øyet. Dette bildet er tatt med Canon 500D kameraet. Dette har jeg beskjært og endret kontrasten i photoshop.

3. To


Dette bildet har jeg brukt en gang før her på bloggen, og jeg ble såpass fornøyd med det at jeg velger å bruke det her også. Bildet er av ett par støvler i et litt høstlig miljø.
Bildet er redigert i photoshop, der jeg har beskjært bildet og endret på kontrasten.

Lino

Hva er linokunst?

Et Linoleumstrykk er en type trykk som blir laget ved å skjære ut et mønster i form av en linoleumsplate. Lino kan ha en slående grad av dybde og detaljer, spesielt når produsert av dyktige artister, og en rekke kunstnere arbeider i dette mediet. Lino er veldig enkelt å lage, noe som gjør dem attraktive til enkelte kunstnere, spesielt de som er bare å begynne å eksperimentere med blokk utskrift. Det er ikke uvanlig å se en Linoleumstrykk utstilt i et kunstgalleri, og slike utskrifter er ofte brukt til å dekorere hjem og kontorer i tillegg.
Når en Linoleumstrykk er produsert, et stykke linoleum er klippet forsiktig bort for å skape en ønsket design. Deretter er det linoleum inked, og presset mot et stykke papir eller stoff til forlaget design. Fordi en Linoleumstrykk er egentlig som en gigantisk stempel, vises bildet i revers etter utskrift, slik at kunstnere må tenke bakover mens de skar design, særlig hvis det finnes også tekst.


Norsk linokunstner:


Jeg har valgt Inger Lise Belsvik, fordi jeg syns hun lager fantastisk linokunst. Ble veldig inspirert da jeg så bildene hennes. Hun ble født 19. mars i år 1961 i Sandnes. Belsvik er en norsk grafiker, tegner og illustratør.
Inger Lise Belsvik har utdannelse i grafisk kommunikasjon fra Stavanger 1982-1985, illustrasjon fra Kingston University i England 1990-1991 og som hospitant ved Statens håndverk- og industriskole i 1991-1992. Hun har også vært student ved Norsk barneinstitutts forfatterutdanning 2006-2007. Hun debuterte som forfatter med bildeboka Spring, hesten, spring! i 2010.




Inger Lise Belsvik har særlig illustrert barnebøker, både bildebøker, diktsamlinger, musikktrykk og kristen litteratur. Flere av titlene er utgitt på nynorskforlaget Samlaget. Mange av bokillustrasjonene er utført som linoleumssnitt med ekspressive og naivistiske motiv i samstemte farger. Hun bor og arbeider i Oslo.

Her er noen av bildene hun har laget:






Hvordan utførte vi vårt linotrykk?

Det første vi begynte med var å printe ut et bilde som vi har tatt selv. Jeg valgte et bilde av en kopp med kakao, da dette bildet ikke var preget av mange linjer i ulike retninger. 


Deretter tegnet vi hardt på andre siden av arket på bildet, og tegnet strekene på bildet med blyant, slik at strekene smittet over på linoleumsplaten. 


Deretter begynte vi å risse ut strekene på platen, slik at det ble et bilde. Da var det viktig å ha såpass dype linjer, slik at linjene ikke ble fylt med malingen vi skulle bruke senere i prosessen. 


Slik ser platen ut etter strekene er ferdig risset ut. Til dette brukte vi et redskap som skrapte ut fine linjer i platen. Denne kan dere se på bildet under.


Når vi var helt ferdig med platen vår, begynte vi med å legge trykkfarge på. For å få denne helt jevn, var det viktig at vi jevna den helt ut, slik at det ikke ble klumper på rulla vi skulle bruke.


Her ruller vi trykkmalinga over på plata vår, og deretter skal den i trykkeren, for at malingen skal komme over på et ark. 


Vi la linoplaten vår i trykkmaskinen med to ark over, for å unngå at malingen smittet av på teppet som lå helt på toppen. Deretter rullet vi den store rulla som du kan se på bildet, over bildene våre, slik at trykkmalingen gikk over på papiret. Av dette ble det et flott bilde. 

Dette var mitt første bilde. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, da alle linjene kom fram tydelig, uten malingsøl. 

Senere fikk vi lov til å eksperimentere litt, og vi limte forskjellige farger på arket vi skulle bruke. Resultatet mitt ble slik:




Min mening:
Jeg syns denne oppgaven var veldig gøy å holde på med, både fordi vi lærte noe nytt og fordi vi fikk arbeide litt fritt ut ifra hva vi selv ønsket å oppnå med bildene våre. Dette prosjektet var veldig lærerikt, spesielt i forhold til neste oppgave der vi skal lage et bokomslag. 
Jeg har også lært at alt trenger ikke å være perfekt på starten, det går også ann å endre på linoplaten underveis, både ved å streke opp nye linjer på platen, og ved å legge på farger på arket som skal bli trykket på.