tirsdag 31. januar 2012

Januarbilder

Bilde 1. Dybde

Dette bildet tok jeg en gang forrige vinter, da jeg og min venninne var på skiferie. Har redigert dette en del, og ettersom det er tatt med mobilkamera (iphone 4) var det verken lukkertid, eksponeringshastighet eller iso. Syns dette bildet var utrolig kult, mest pga kontrastene, der alt er i sorthvitt bortsett fra det blå i brillene.
Har både endret kontrasten og beskjært bildet i photoshop.

2. Glimt i øyet


ISO: 320
Eksponeringstid: 1/60 sek
Blenderåpning: 4,7

På dette bildet av Magrete føler jeg virkelig at jeg har fanget glimtet i øyene hennes. Spesielt kan man se det i det høyre øyet. Dette bildet er tatt med Canon 500D kameraet. Dette har jeg beskjært og endret kontrasten i photoshop.

3. To


Dette bildet har jeg brukt en gang før her på bloggen, og jeg ble såpass fornøyd med det at jeg velger å bruke det her også. Bildet er av ett par støvler i et litt høstlig miljø.
Bildet er redigert i photoshop, der jeg har beskjært bildet og endret på kontrasten.

Lino

Hva er linokunst?

Et Linoleumstrykk er en type trykk som blir laget ved å skjære ut et mønster i form av en linoleumsplate. Lino kan ha en slående grad av dybde og detaljer, spesielt når produsert av dyktige artister, og en rekke kunstnere arbeider i dette mediet. Lino er veldig enkelt å lage, noe som gjør dem attraktive til enkelte kunstnere, spesielt de som er bare å begynne å eksperimentere med blokk utskrift. Det er ikke uvanlig å se en Linoleumstrykk utstilt i et kunstgalleri, og slike utskrifter er ofte brukt til å dekorere hjem og kontorer i tillegg.
Når en Linoleumstrykk er produsert, et stykke linoleum er klippet forsiktig bort for å skape en ønsket design. Deretter er det linoleum inked, og presset mot et stykke papir eller stoff til forlaget design. Fordi en Linoleumstrykk er egentlig som en gigantisk stempel, vises bildet i revers etter utskrift, slik at kunstnere må tenke bakover mens de skar design, særlig hvis det finnes også tekst.


Norsk linokunstner:


Jeg har valgt Inger Lise Belsvik, fordi jeg syns hun lager fantastisk linokunst. Ble veldig inspirert da jeg så bildene hennes. Hun ble født 19. mars i år 1961 i Sandnes. Belsvik er en norsk grafiker, tegner og illustratør.
Inger Lise Belsvik har utdannelse i grafisk kommunikasjon fra Stavanger 1982-1985, illustrasjon fra Kingston University i England 1990-1991 og som hospitant ved Statens håndverk- og industriskole i 1991-1992. Hun har også vært student ved Norsk barneinstitutts forfatterutdanning 2006-2007. Hun debuterte som forfatter med bildeboka Spring, hesten, spring! i 2010.




Inger Lise Belsvik har særlig illustrert barnebøker, både bildebøker, diktsamlinger, musikktrykk og kristen litteratur. Flere av titlene er utgitt på nynorskforlaget Samlaget. Mange av bokillustrasjonene er utført som linoleumssnitt med ekspressive og naivistiske motiv i samstemte farger. Hun bor og arbeider i Oslo.

Her er noen av bildene hun har laget:






Hvordan utførte vi vårt linotrykk?

Det første vi begynte med var å printe ut et bilde som vi har tatt selv. Jeg valgte et bilde av en kopp med kakao, da dette bildet ikke var preget av mange linjer i ulike retninger. 


Deretter tegnet vi hardt på andre siden av arket på bildet, og tegnet strekene på bildet med blyant, slik at strekene smittet over på linoleumsplaten. 


Deretter begynte vi å risse ut strekene på platen, slik at det ble et bilde. Da var det viktig å ha såpass dype linjer, slik at linjene ikke ble fylt med malingen vi skulle bruke senere i prosessen. 


Slik ser platen ut etter strekene er ferdig risset ut. Til dette brukte vi et redskap som skrapte ut fine linjer i platen. Denne kan dere se på bildet under.


Når vi var helt ferdig med platen vår, begynte vi med å legge trykkfarge på. For å få denne helt jevn, var det viktig at vi jevna den helt ut, slik at det ikke ble klumper på rulla vi skulle bruke.


Her ruller vi trykkmalinga over på plata vår, og deretter skal den i trykkeren, for at malingen skal komme over på et ark. 


Vi la linoplaten vår i trykkmaskinen med to ark over, for å unngå at malingen smittet av på teppet som lå helt på toppen. Deretter rullet vi den store rulla som du kan se på bildet, over bildene våre, slik at trykkmalingen gikk over på papiret. Av dette ble det et flott bilde. 

Dette var mitt første bilde. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, da alle linjene kom fram tydelig, uten malingsøl. 

Senere fikk vi lov til å eksperimentere litt, og vi limte forskjellige farger på arket vi skulle bruke. Resultatet mitt ble slik:




Min mening:
Jeg syns denne oppgaven var veldig gøy å holde på med, både fordi vi lærte noe nytt og fordi vi fikk arbeide litt fritt ut ifra hva vi selv ønsket å oppnå med bildene våre. Dette prosjektet var veldig lærerikt, spesielt i forhold til neste oppgave der vi skal lage et bokomslag. 
Jeg har også lært at alt trenger ikke å være perfekt på starten, det går også ann å endre på linoplaten underveis, både ved å streke opp nye linjer på platen, og ved å legge på farger på arket som skal bli trykket på.

tirsdag 13. desember 2011

Bybilder

ISO: 160
Lukkertid: 1/40 sek
Blenderåpning: 2,8



ISO: 160
Lukkertid: 1/50 sek
Blenderåpning: 2,8



ISO:250
Lukkertid: 1/500 sek
Blenderåpning: 2,8




ISO: 250
Lukkertid: 1/30 sek
Blenderåpning: 2,8


Jeg ble ikke så fornøyd med bildene mine, fordi da jeg var i byen måtte jeg ta bilder med mobilen min,som virkelig har et dårlig kamera. (hadde glemt det hjemme).. Derfor måtte jeg ta noen bilder med kameraet mitt i nærheten av byen, da jeg hastet litt. Bildene ble ikke slik jeg hadde sett for meg, men da har jeg ihvertfall lært noe til nestegang..

Julekort bilder


Lukkertid: 31,4 sek
ISO: Ikke vist
Blenderåpning: 5,6



Lukkertid: 23,9 sek
ISO: Ikke vist
Blenderåpning: 5,6



Nå har jeg endelig fått lagt inn julekort bildene. Jeg fant ingen som jeg syns var spesielle, bortsett fra de alle andre i klassen hadde valgt. Disse bildene har vi tatt selv, ved hjelp av et kamera, kamerastativ, lommelykt og et mørkt rom.
Vi brukte lang lukkertid på kameraet, slik at den kunne fange opp lysene fra lommelykten. Vi lagde forskjellige figurer med lommelykten, som juletre, hjerter, nisse og en pakke.

For å komme fram til sluttresultatet som jeg når har publisert på bloggen, valgte jeg å redigere det i photoshop, der jeg beskjærte og endret kontrasten på bildet.
Deretter satt jeg inn tekst i bildet ved hjelp av en funksjon på photoshop.

Jeg syns denne oppgaven var veldig gøy, fordi det ble endel selvstendig arbeid. I tillegg lærte vi også med om hvordan vi kunne bruke lang lukkertid, og hvordan light painting egentlig foregår.

onsdag 23. november 2011

Motefotografen Sølve Sundsbø




Sølve Sundsbø er opprinnelig Norsk, men har bodd og jobbet i London i over 20 år. Han har en norsk kone, og to barn, og prøver å besøke Norge så ofte som han kan, for å treffe venner og familie. Han begynte tidlig å ta bilder av band og venner som stod på ski, og senere begynte han å ta bilder for Universitas, som er Norges største studentavis. Karrieren hans startet smått på 90-tallet, da han var assistent for Nick Knight, og siden dette har han bare blitt mer ettertraktet. Sundsbø tar mest motefotografier, men sier selv at ”hans stil er å ikke ha noen stil”. I dag regnes han som en av verdens største motefotografer. Sundsbø har ikke gått på noen form for fotoskole, men er selvlært, i tillegg til at han har opparbeidet seg et godt nettverk som igjen har gjort at han har fått gode samarbeidspartnere. 

 
I senere tid har han hatt editorials og cover for kjente magasiner som Vanity Fair, Numéro, Arena, Interview, I-D og Harpers Bazar. I tillegg til dette har han hatt fotografiene sine i de fleste utgavene av Vogue og Elle. Han har også andre kommersielle jobber med oppdragsgivere som Dior, Gucci, Yves Saint Lauren, Hermés, Giorgio Armani, Dolce & Gabbana og ikke minst Alexander Queen. Dette er bare et fåtall av alle de kjente merkene han har jobbet for. Sølve er nok et mer kjent navn for kjendiser og store moteselskaper i utlandet, enn det han er for den norske befolkningen. Sølve er en mann som liker å holde seg anonym for det norske folket, og da han ble spurt om å sende et bilde av seg selv på et e-post intervju med VG, gikk han inn på badet sitt og tok bilde av seg selv i speilet med en giraffmaske i panna. 



Siste nytt fra Sølve Sundsbø er at han har tatt en fantastisk bildeserie av kongefamilien, der han får de til å fremstå som både tidløs og elegant. Spesielt har bildet av Kronprinsesse Mette Marit vekket positiv oppsikt den siste tiden.
Sølve Sundsbø tar fotografier på alle mulige måter innenfor mote. Han er kjent for å manipulere bildene sine, og bruker sterke farger som skaper kontraster, samtidig som han tar mange bilder i svart-hvitt og bilder i duse farger. Fotografen har alltid valgt å gå sin egen vei innenfor fotografier, og dette har ført til at han har tatt utallige unike bilder på sin egen måte.


Dennotativ bildeanalyse:
 På bildet ser jeg en dame i en blå bikini som holder et teppe. I bakgrunnen ser man en blå himmel og noen hvite skyer. Kvinnen ser litt stiv og mystisk ut i blikket, noe som gjør dette til et litt spennende bilde.

Konnotativ bildeanalyse:
 På bildet ser jeg en kjendis som heter Kylie Minogue, som er modell for en reklameplakat for Hennes og Mauritz. Det ser ut som hun er i utendørs i et varmt strøk, der vinden blåser i teppet hun holder. Hun er solbrun i kroppen, og man kan ikke se så mye av håret hennes. Munnen hennes er halvveis åpen, og det som herfra kan se ut som valker på magen hennes, er egentlig et smykke.



Mitt lån av Sundsbøs måte å fotografere på:
Han tar ikke bare bilder av mote, altså, menneskekropper, men han tar også bilder av enkelte kroppsdeler som feks munn og øyer.
Siden bildene hans er såpass vanskelige å etterlikne, valgte jeg å ta et bilde av en kroppsdel på et menneske, i tillegg til at jeg tok et bilde av litt mer av et menneske.
Til denne oppgaven brukte jeg Canon Powershot, kamera. Selvom dette er et ganske greit kamera, ble ikke kvaliteten på bildene like gode som jeg hadde håpet på. Har redigert bildene med kontraster, beskjæring og forskjellige bruk av belysning. Bildene er redigert i Photoshop. Jeg har tatt bilder av min lillesøster.










Mine bilder:





 ISO: 640
Lukkertid: 1/20 sek
Blenderåpning: 2,8



ISO: 800
Lukkertid: 1/15 sek
Blenderåpning: 2,8



ISO: 800
Lukkertid: 1/20 sek
Blenderåpning: 2,8


ISO: 800
Lukkertid: 1/20 sek
Blenderåpning: 2,8

Jeg tror bildene mine kunne blitt mye bedre hvis jeg hadde hatt rett belysning, litt mer kunnskap om redigering og et studio å jobbe i. Men alt i alt syns jeg bildene ble helt greie.

Hvorfor valgte jeg Sølve Sundsbø?
Jeg hadde egentlig tenkt å ha en annen fotograf, men en dag da jeg så et intervju på tv om Sølve Sundsbø måtte jeg bare velge han. Han tar fantastiske fotografier og jeg ble spesielt imponert av at alt dette er selvlært. Han har ikke gått på noen form for fotografskole, så denne karrieren har han opparbeidet seg helt på egen hånd.
 

Hva har jeg lært av bildene hans?
Jeg har lært at det er ingen fasit på hvordan man skal ta et bilde. Altså, man kan bruke fantasien for å ta et best mulig bilde, og gjerne leke litt med redigeringen. Sundsbø har ingen spesiel stil, noe jeg syns er veldig bra. Dette betyr at han kan ta forskjellige type motefotografier, noe som kan passe til forskjellige kampanjer og forskjelilge modeller. Bildene hans er en blanding av masse sterke farger, sort-hvitt, og lyse farger som grått, lyserosa og hvitt.

Egenvurdering:
Jeg syns denne oppgaven har vært interessant, fordi vi har hatt mulighet til å jobbe selvstendig å velge den fotografen vi selv vil ettersom hva slags interesse vi har. Jeg har lært mye om Sølve Sundsbø, både om livet hans, fotografkarriæren og hvordan han tar bilder. Jeg liker mye sterke farger på bilder, og dette var en av grunnene til at jeg valgte denne fotografen. Jeg har også lært å ta bilder på en annerledels og litt mer utfordrende måte.

Kilder:

torsdag 20. oktober 2011

Bildeanalyse - uferdig



I forgrunnen på bildet kan man se en lys sandstrand. Helt i midten av bildet ser jeg strandstoler med håndklær i forskjellige farger. Ved strandstolene er det mennesker. Noen ligger på strandstolene mens andre kler av seg. Over strandstolene er det tre parasoller av trær og tørkede blader. Jeg kan også se et lite grøntområde bak stranden, der det er litt trær og busker. Bak de grønne trærne og buskene er det hustak, og nesten helt til høyre kan jeg se et hustak som er oransje. Ved buskene kan jeg se bakdelen av en sølv-grå bil. Over det grønne området er det høye fjell med grønne trær på. Himmelen er blå, men det er noen tynne hvite skyer som ligger tett til fjellet.

tirsdag 18. oktober 2011

Lukkertid


 Lang lukkertid.
Lukkertid: 1/350 sek
ISO: ikke vist
Blenderåpning: 4,4

På dette bildet ser man tydelig at det er lang lukkertid. Bildet er litt dratt, i tillegg til at det er litt uklart. Vi kastet et skjerf opp i luften, og da det falt ned igjen tok vi bilder.
Jeg syns dette bildet ble fint, fordi det var en veldig sterk farge på skjerfet som fikk fram motivet i bildet.
Jeg har også beskjært dette bildet, og redigert kontrasten.

Grunnen til at dette bildet fikk en lang lukkertid, er fordi vi innstillte kameraet på 1/350 sek, som betyr at det tar litt lang tid mellom vi trykker på knappen til kameraet tar bilde. Dette gjør at det ser ut som at bildet er i bevegelse.

 Kort lukkertid.
Lukkertid: 1/60 sek
ISO: 200
Blenderåpning: 5

Her får jeg et klart bilde, ved at jeg har stilt inn lukkertiden på kamera på veldig kort. Grunnen til at det blir veldig klart er fordi jeg har stilt lukkertiden på 1/60 sek, og det bety at bildet blir tatt med en gang man trykker på knappen. Her ser man at bildet er tydelig, og kort lukkertid er veldig bra hvis man skal fange et øyeblikk, iform av et kamera.
På dette bildet har jeg beskjært og redigert kontrasten.

Begge bildene er tatt med Nikon D5000, og redigert i Photoshop. 

Jeg syns denne oppgaven var grei å jobbe med, fordi jeg lærte litt om lukkertid. Aller best liker jeg å jobbe alene, da jeg kan bestemme helt selv hvordan jeg vil at bildene mine skal bli. Tror også at jeg trenger å sette meg enda litt mer inn i hvordan man får et bra bilde med lang lukkertid.